Cum am trecut de la stand-up la scenaristică

Sergiu Floroaia

În 2021 m-am hotărât să iau o pauză de la stand-up comedy după mai bine de 15 ani de când făceam asta. Era ceva ce mă rodea de multă vreme. N-a fost o decizie ușoară sau imediată. Dar am luat-o și m-am trezit în pom: “Acum ce fac? Eu cu ce mă ocup?”. Am cheltuieli, am nevoie de bani și n-am un sugar daddy să mă țină.

Știam că la stand-up, partea care mi-a făcut mereu cea mai mare plăcere a fost scrisul. Nu să urc pe scenă. Așa că am zis să continui cu asta. Cu scrisul. Am scris un sketch show (Atenție! Cad relații), m-am mai apucat de unul, am scris reclame și sketch-uri pentru tot felul de brand-uri, am scris pentru Jocul Una Scurtă, Morning Glory, iUmor, Stand-up Revolution și altele.

Dar mereu mi-am dorit să scriu un serial de comedie (eu și toată lumea care se crede amuzantă și cu idei bune). Am avut chiar câteva încercări de-a lungul timpului, dar fie n-am reușit să le duc la capăt, fie produsul final nu se ridica deloc la nivelul la care mi-aș fi dorit eu să fie (adică măcar semi-mediocru).

Mi-am dat seama că trebuie să învăț. Pentru că, deși scrisesem comedie până atunci (cel mai mult pentru stand-up), un scenariu este cu totul altă salată de beouf. Nu știam să scriu ficțiune. Nu știam să scriu o poveste.

Așa că m-am hotărât să învăț. Și am început să bag în mine tone de cărți, cursuri, podcasturi, YouTube, scenarii și găleți de filme și seriale. (Evident, ca orice OCD-ist care se respectă, am făcut și un tabel în care m-am apucat să notez tot.)

Pe parcurs, am observat că am două probleme. Prima, că am tendința de a studia prea mult, având senzația că încă nu știu destule încât să mă apuc să și fac. Practic, procrastinez învățând. Numai că, la un moment dat, am realizat că nu vreau să devin un student în scenaristică, ci un scenarist. Așa că trebuie chiar să scriu. Și să învăț făcând.

Mi-am creat o bază, continui să studiez, doar că acum încerc să trec practica pe primul loc.

A doua problemă e că am început să mă uit la multe filme și seriale, iar ce a început ca “research” s-a transformat într-un obicei. Am început să mă uit pentru că nu aveam o cultură cinematografică, nu văzusem multe filme clasice sau comerciale la care se făcea referire în cărțile pe care le citeam. Nu cred că văzusem niciun serial cap-coadă așa cum face mai toată lumea. Și n-ai cum să creezi în vid fără să înțelegi mediul în sine, istoria, prin ce s-a trecut ca să ajungem aici, ce a avut succes și de ce sau ce s-a făcut și ce nu.

Eh, problema asta încă n-am rezolvat-o. Încă mai fac binge research.

După aproape doi ani, lucrurile par să înceapă să se lege. Înțeleg ce trebuie să fac atunci când scriu, care e procesul, care e structura, care e problema atunci când ceva nu funcționează. Scriu în continuare și pentru emisiuni, clienți sau content creators. Dar am pus un pic umărul și la câteva proiecte de ficțiune și mai sunt câteva în lucru. Și am scris mai multe scenarii ca exercițiu.

Vedem ce o fi de aici încolo.


PS: Dacă vă pasionează și pe voi asta, vă las aici lista de cărți pe care le-am citit (sau ascultat) din 2021 încoace. Poate vă inspiră. Deși nu toate merită citite, unele din ele sunt foarte bune. Majoritatea sunt despre scenaristică/ficțiune, dar mai sunt și despre creativitate sau writing în general.

PPS: Also, o să revin și cu lista de cursuri de scenaristică pe care le-am făcut.

      1 . Story: Substance, Structure, Style, and the Principles of Screenwriting – Robert McKee
      2 . Save the Cat! – Blake Snyder
      3 . The Comic Hero’s Journey – Steve Kaplan
      4 . Writing Screenplays That Sell – Michael Hauge
      5 . The Elements of Style – William Strunk Jr., E.B. White
      6 . The Guide For Every Screenwriter: From Synopsis to Subplots: The Secrets of Screenwriting Revealed – Geoffrey Calhoun
      7 . Improv for Actors – Dan Diggles
      8 . Story Structure: Step-by-Step | Essential Story Building, Story Development and Suspense Writing Tricks Any Writer Can Learn – Sandy Marsh
      9 . How to Write a Screenplay That Doesn’t Suck (and Will Actually Sell) (Screenwriting Made (Stupidly) Easy) – Michael Rogan
      10 . Storyworthy: Engage, Teach, Persuade, and Change Your Life through the Power of Storytelling – Matthew Dicks
      11 . My Seinfeld Year – Fred Stoller
      12 . How to Write a Screenplay: Step-by-Step | Essential Screenplay Format, Scriptwriter and Modern Screenplay Writing Tricks Any Writer Can Learn – Sandy Marsh
      13 . Stein On Writing – Sol Stein
      14 . How to Write Dazzling Dialogue – James Scott Bell
      15 . Steal Like an Artist – Austin Kleon
      16 . Show Your Work – Austin Kleon
      17 . Keep Going – Austin Kleon
      18 . 101 Things I Learned In Film School – Neil Landau, Matthew Frederick
      19 . Process: The Writing Lives of Great Authors – Sarah Stodola
      20 . Lifelong Writing Habit: The Secret to Writing Every Day – Chris Fox
      21 . Self-Discipline for Writers: Writing Is Hard, But You Too Can Write and Publish Books Regularly – Martin Meadows
      22 . How to Write a Movie Script with Characters That Don’t Suck – Michael Rogan
      23 . Save the Cat!® Writes for TV: The Last Book on Creating Binge-Worthy Content You’ll Ever Need – Jamie Nash
      24 . The Hero With a Thousand Faces – Joseph Campbell
      25 . The Hero’s 2 Journeys (3 Audio CDs Seminar) – Michael Hauge, Christopher Vogler
      26 . You’re Lucky You’re Funny: How Life Becomes a Sitcom – Phil Rosenthal
      27 . Laugh Lines: My Life Helping Funny People Be Funnier – Alan Zweibel
      28 . 5000 Words per Hour – Chris Fox
      29 . Several Short Sentences About Writing – Verlyn Klinkenborg
      30 . All About Me – Mel Brooks
      31 . Creativity – John Cleese
      32 . Writing Television Sitcoms – Evan S. Smith
      33 . Words That Work – Frank Luntz
      34 . The Organised Writer – Anthony Johnston
      35 . Write Your Novel From the Middle – James Scott Bell
      36 . The Anatomy Of Story – John Truby
      37 . Pep Talk for Writers – Grant Faulkner
      38 . John Badham On Directing – John Badham
      39 . The Idea: The Seven Elements of a Viable Story for Screen, Stage or Fiction – Erik Bork
      40 . The Secret of Life Through Screenwriting – Joy Cheriel Brown
      41 . Why Does the Screenwriter Cross the Road – Joe Gilford
      42 . The Little Book of Sitcom – John Vorhaus
      43 . Story Structure: The Key to Successful Fiction – William Bernhardt
      44 . Three-Act Structure: Classified – Chike Camara
      45 . 2k to 10k: Writing Faster, Writing Better, and Writing More of What You Love – Rachel Aaron
      46 . Inside Comedy: The Soul, Wit, and Bite of Comedy and Comedians of the Last Five Decades – David Steinberg
      47 . Screenwriting for Hollywood – Michael Hauge
      48 . Screenwriting for Anyone – George Lucas
      49 . Character Development: Step-By-Step – Sandy Marsh
      50 . How to Write a Script With Dialogue that Doesn’t Suck – Michael Rogan

Spor!

2 Comments

  1. De curiozitate: de ce musai scenariu de film si nu o piesa de teatru? Ca sa intelegi logica mea, una profund narcisista, consider ca scenariul de film se transforma intr-un film si atat, care ar putea avea sau nu succes. In schimb, piesa de teatru poate fi montata de sute de ori daca e buna. In plus, daca scrii 1-2 piese de teatru bune, le poti pune frumos si-ntr-o carte. Nu zic ca te vei imbogati din vanzarea ei, sigur nu se va intampla asta, dar pt ego-ul tau nu ar mai da mai bine asta?

    In plus, s-ar putea sa simti, sa cunosti publicul mai bine decat crezi. Publicul de teatru nu e ATAT de diferit de cel de stand-up.

  2. Succes in tot ce faci., este nevoie de oameni creativi si cu umor pentru a sustine industria de filme romanesti, aflata intr-o prima etapa de crestere.
    Apreciez umorul tau si …sunt sigur ca totul o sa fie asa cum trebe`

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *